14 november 2010

EN BRA HELG

Bild lånad från hd.se, foto: Monika Gottfridsson
Den här helgen firades min födelsedag hemma hos mamma tillsammans med nästan hela min och sambons familjer. Min syster, hennes man och deras 3 veckor gamla son var inte med, men annars var alla samlade vilket innebär 10 vuxna och 3 barn.

Det var sjunde gången min födelsedag firades på det här sättet och kanske sista. Vi får se hur det blir nästa år när vi har eget hus ...

Jag bjöd på trerättersmiddag som bestod av räk- och löjromsröra med toast till förrätt, rådjurssadel, kantarellsås och potatisgratäng till huvudrätt och vitchokladpannacotta med hallonsås till efterrätt.

Receptet på räk- och löjromsröran hittade jag på Lyckas med mat, men jag lade till räkor också och tyckte att det blev mer som en röra än som mousse.

Kantarellsåsen blev väldigt god, mycket tack vare att kantarellerna är så smakrika men också tack vare mycket grädde, fond och en skvätt cognac.

Pannacottan gjorde jag med gelésocker istället för med gelatin. Det var mycket smidigt och blev mycket gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar