10 december 2010

LUSSEBULLAR


Jag har bakat lussebullar och jag är såååå nöjd! Både med processen och med resultatet. I vanliga fall när jag bakar bullar hittar jag deg i veckor efteråt för att den kilar in sig och fastnar överallt. Men den här gången blev det inte så tack vare att jag köpte en vaxduk och la ut på bordet. Förutom att den är smidig att torka av blev den kladdiga degen mycket mer lätthanterlig på vaxduk än på vanlig bords-/bänkyta.

Det blev inte saffransgifflarna jag skrev om tidigare utan jag gjorde en favorit i repris istället. Jag följde ett recept från Katjas mat som jag bakade förra året med samma goda resultat. Det är lite speciellt för det är mandelmassa och lite bikarbonat i degen. Bikarbonaten hjälper till att göra bullarna luftiga och mandelmassan tillsammans med kesella och baksirap gör dem saftiga.

Godaste lussebullarna
  • 50 gr jäst
  • 5 dl mjölk
  • 150 gr smör
  • 1 burk kesella
  • 100 gr riven mandelmassa
  • 1,5 dl vit baksirap 
  • 1 tsk salt
  • 2 paket saffran
  • 1 msk konjak
  • 0,5 krm bikarbonat
  • vetemjöl, gissningsvis 1-1,5 l
Fyllning
  • 100 gr riven mandelmassa
  • 100 gr rumsvarmt smör
  • 0,5 dl råsocker

Lös upp saffranet i konjaken. Smula jästen i en bunke. Smält smöret och värm mjölken till 37 grader. Häll degspadet i bunken och lös upp jästen. Häll i allt utom mjölet och blanda. Häll i mjölet lite i taget tills degen känns lagom, den ska vara ganska kladdig. Jag körde med degkrokarna på elvispen och när degen släpper från väggarna på bunken är det lagom med mjöl. Knåda degen ca 10 minuter. Jäs övertäckt minst 1 timme. Jag täckte skålen med plast och ställde den på ett element för att hålla den varm. Medan degen jäser blanda ihop fyllningen.

Sätt ugnen på 225 grader. Häll ut degen på mjölat bakbord och trilla runda bullar. Gör ett hål i bullarna och lägg ner fyllning i hålet. Jäs bullarna övertäckte en stund till, pensla dem sedan med uppvispat ägg och grädda dem 5-10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar